Respektera avtalet med Trafikverket

Genomför och respektera det man gemensamt avtalat

Torsdag 11 augusti 2022

För Liberalerna är det viktigaste att avtalet med Trafikverket ligger fast. Avtalet undertecknades våren 2020 och utgör en bra grund att stå på för det vidare arbetet. Avtalet bygger, på de politiska beslut, som har tagits i bred politiskt enighet sedan 2016.

Avtalet har inte några fasta årtal, utan bygger på vad som skall göras på kort och på lång sikt. Trafikverket fortsätter att ansvara för västra infarten och driver på för olika trimningsåtgärder, medan kommunen planerar för byggande av en östlig ringväg för bil- och kollektivtrafik; allt enligt avtalet.

På längre sikt kan ringvägen byggas ut för att fundera för hamntrafiken och samtidigt väcks då frågan om östlig hamninfart. Dagens planering av en evakueringsväg, görs givetvis tanke på en framtida östlig infart.

Med avsiktsförklaringen på plats, kan både kommun och Trafikverket planera för framtiden. Frågan om ringväg och hamninfart är varken kommunal eller statlig – det är en fråga som måste lösas tillsammans mellan kommun och Trafikverket. Så tar man bäst ansvar för utvecklingen och för framtiden.

Henrik Silfverstolpe, ordförande för Liberalerna i Trelleborg