Ulf Bingsgård

Kommunfullmäktiges ordförande

För ett Trelleborg i tiden

Om Ulf

Ulf Bingsgård är egen företagare med smakvarumärket Taste of Viking och delägare i Hönsinge Hantwerksbryggeri AB. Detta har bland annat lett fram till att han är ordförande för Regional Matkultur Skåne. I dagsläget har han ett politiskt uppdrag som ersättare i Trelleborgs Rådhus AB. Han är dessutom vice ordförande för Liberalerna i Trelleborg. Tidigare har han bland annat varit kommunstyrelsens ordförande, 2007-2014, kommunfullmäktigeledamot 2002-2016 samt ledamot av Regionfullmäktige, Region Skåne, 2010-2016. Då företrädde han Moderaterna.

Skapandet av det hållbara samhället – ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart – är Ulfs politiska passion. Arbeta med frågor som ser till att skapa ett samhälle där alla människor kan vara med och bidra utifrån sina förutsättningar och förmågor. Trelleborgs stad och kommun är en fantastisk plats på jorden och det finns många fördelar att leva, bo och verka här. Det är något som vi ständigt måste lyfta fram och arbeta med.

Ulf är mycket engagerad i Rotary, världens största yrkesnätverk som dessutom arbetar med samhällsförändrande välgörande projekt världen över. Varje tisdag sänder han ett radioprogram, It’s SHOWTIIME på Radio 4U, med inriktning på musikaler. Som borgerlig vigselförrättare har han vigt över 850 personer. Han är också ordförande i kyrkorådet i Trelleborgs församling.

Ulfs Politik

Mellan åren 2007-2014 var jag kommunstyrelsens ordförande – kommunalrådet – i Trelleborg. Åtta fantastiskt trevliga år med många roliga minnen. Under dessa år såg vi till att motorvägen kom till Trelleborg, Pågatågstrafiken kom till Trelleborg, västra ringvägen byggdes och vi fattade beslut om att flytta Skandinaviens största RoRo-hamn, Trelleborgs hamn bort från stadskärnan. Vi såg till att det blev en cykelväg till Skegrie och ett utomhusbad i Anderslöv. Region Skåne etablerade den rättspsykiatriska kliniken i Trelleborg, vilket innebar många nya arbetstillfällen till Trelleborg.

För mig är det viktigt att vi har en långsiktigt hållbar utveckling i Trelleborgs kommun. Det är viktigt att den ekonomiska, den ekologiska och den sociala hållbarheten går hand i hand.

Nu vill jag bidra till att:

• Ge företagarna möjlighet att växa i kommunen. Stimulera nyföretagandet och stötta de befintliga företagen samtidigt som vi välkomnar nya etableringar.

• Bygga färdigt ringvägen

• Sätta spaden i marken för Kriminalvårdens etablering av fängelset

• Samarbeten gör oss starka, inom kommunen och med andra aktörer.

Tillsammans bygger vi en stark kommun.
Det gör vi när vi jobbar tillsammans – kommun, näringsliv och idéburen sektor. Det är dags att ta tag i Trelleborg.

Undrar du något eller har en fråga till Ulf?
Du kan nå honom på ulf.bingsgard@telia.com!

...