Ekonomi och kommunal verksamhet

Utveckla den kommunala verksamheten

Kommunens verksamhet sköts idag bra, men det finns alltid möjlighet till förbättringar.

Fokus på kärnverksamheten
Liberalerna vill att kommunen fokuserar på den kommunala kärnverksamheten – vård, skola och omsorg. Alla i Trelleborg skall mötas av en kommunal verksamhet som ser varje individ och anpassar verksamheten utifrån den enskildes behov, förutsättningar och möjligheter. Så långt det är möjligt, skall individuella behov mötas.

Kommunservice
Medborgarna har rätt att ställa höga krav på kommunen. Skattemedlen ska användas klokt och förvaltas väl. Verksamheten ska präglas av kostnadsmedvetenhet, hållbarhet och
respekt för medborgarnas behov och förväntningar. Den kommunala verksamheten lever kanske inte alltid upp till kraven, men den som påtalar fel och brister i verksamheten har alltid rätt att få ett sakligt och korrekt svar.

Framtidens investeringar
Trelleborgs kommun har god ekonomi. Detta är en förutsättning för att klara framtida
investeringar. Tittar vi några år framåt i tiden, så behövs till exempel nya skolor, äldreboenden, avloppsanläggningar och vägar. Liberalerna vill fortsätta förbereda Trelleborgs kommun för framtida investeringar.

Skattesänkningar är bra, men hög lärartäthet bättre.
Vi jobbar för att på sikt sänka den kommunala skattesatsen. I första hand vill vi dock se att nivån på kommunens kärnverksamheter är riktigt hög först.

Liberalerna vill:

• Fokusera på att erbjuda hjälp där det behövs
  • Fortsätta ha en stark ekonomi för att klara av framtida investeringar
  • Bättre kundservice