Fängelseetableringen

Våra tankar gällande fängelsets etablering i kommunen

Vi i Liberalerna är positiva till kriminalvårdens utökade etablering i Trelleborg. Det bidrar till den nationella säkerheten samtidigt som vi får arbetsmöjligheter och ytterligare intresse och investeringar i kommunen. Nedan kan du läsa mer om vårt resonemang.

Kriminalvården behöver fler platser

Kriminalvårdens behov av en ny anstalt är stort. I dagsläget är fängelser och anstalter överfulla, särskilt i vår del av Sverige. Det är köer till att avtjäna sin dom efter det brott som man har dömts för. Kriminella får möjlighet att begå nya brott samtidigt som de redan borde suttit i fängelse. Ett sådant samhälle kan vi inte ha, därför behöver vi expandera antalet platser.

Statliga investeringar är bra för Trelleborg

Att få stora, långsiktiga och seriösa etableringar i Trelleborg gynnar hela staden. Statliga investeringar ökar intresset för staden även i nationella investeringsögon och bidrar till ett större fokus för stöd att bygga ut infrastrukturen i kommunen. Etableringen innebär också stora möjligheter för närliggande företag med en ny stor kund i närheten som behöver både tjänster och varor.

Ytterligare en stor arbetsgivare till kommunen

Kriminalvården räknar i dagsläget med att etableringen innebär ungefär 400 jobb, med möjlighet för ännu fler. Det är väldigt många jobbtillfällen i en kommun som Trelleborg och det kommer bli en av de största arbetsgivarna i kommunen direkt vid etablering. Vilka tjänster och utbildningar det är varierar med allt från kriminalvårdare till jurister och psykologer. Här behöver vi se till att dessa arbetsmöjligheter kommer våra kommuninvånare till gagn. Därför har vi i Arbetsmarknadsnämnden drivit på för att ha ett aktivt samarbete kring hur vi kan matcha och möta behoven som uppstår.

Nackdelarna är få

Argument kring att inte bygga på jordbruksmark, försämrad säkerhet i området och att det försämrar närområdet har förts fram. Rymningar från liknande anstalter är närmst intill obefintliga och farhågorna är enligt andra städer som har liknande etableringar inte något att oroa sig för. Inte heller i Ystad har områdets möjligheter eller bostadspriset försämrats.

Trelleborg gynnas och tar ansvar

Vi ser det som att kommunen tar ansvar och hjälper till att hantera ett nationellt problem samtidigt som kommunen själv också gynnas. Hundratals jobb, arbetsmöjligheter och ett ökat statligt intresse i kommunen är verkligen något vi är positiva till.

Tycker du som vi eller vill vara med och påverka vår politik?
Hör av dig till oss med förslag eller gå med oss direkt!

Mer information kring det hittar du här Bli medlem