Folkomröstningar

Folkomröstningar är bra

Vi i Liberalerna tycker att folkomröstningar är väldigt positivt. Det ger en möjlighet att samla in allmänhetens åsikter i en fråga utan att behöva koppla det till ett särskilt parti och kan dessutom användas vid andra tillfällen. När frågor engagerar, exempelvis frågan om hamninfart där det samlades in över 4000(!) signaturer, är det viktigt att politiken lyssnar.

Förutsättningar för verktyget

Samtidigt som det ger möjlighet att lyssna på invånarnas åsikt i en fråga är folkomröstningsverktyget fortfarande en rådgivande omröstning. Det finns flera exempel på när vissa folkomröstningar blivit mindre lyckosamma, oavsett vad man föredrar för resultat i frågan. För att folkomröstningar ska vara ett vasst och starkt verktyg behöver vissa saker uppfyllas. I huvudsak behöver frågeställningen vara underbyggd med fakta som alla är överens om kring alternativen och uppslutningen för röstningen behöver vara hög.
Med andra ord behöver alternativen och dess för- och nackdelar vara tydliga samtidigt som en höd andel av befolkningen deltar i omröstningen.

Folkomröstning kring hamninfart

Vi röstade för en folkomröstning om hamninfarten och att denna ska hållas i samband med det allmänna valet för att försöka uppnå ett högt valdeltagande.

Samtidigt fortsätter vi att eftersöka tydlig information kring valet och de olika dragningarnas fördelar och nackdelar som samtliga kan samlas bakom. Felaktig information får lätt spridning och här behöver samtliga hjälpas åt att sprida de utredningar och underlag som ligger till grund för de beslut som redan fattas.

Gällande hamninfarten har vi skrivit mer om ämnet som går att läsa på denna länken
Folkomröstning om hamninfart