Som ny i Trelleborgs kommun behöver man få hjälp att komma in i samhället. Vägen in i samhället går genom svenska språket och kunskap om hur det svenska samhället fungerar.

Många av de nya trelleborgarna kommer med utländska utbildningar. Dessa behöver snabbt valideras och i vissa fall kompletteras.

Många utländska kvinnor står långt ifrån arbetsmarknaden och vi behöver hitta åtgärder för att få in dessa kvinnor i egen försörjning och självständigt liv. Ett förslag är s.k. Yalla-trappa (du kan läsa mer här http://www.yallatrappan.se/). Liberalerna har lämnat in en motion om inrättande av en Yalla-trappa i Trelleborg och fullmäktige har full enighet ställt sig bakom förslaget. Nu hoppas vi att projektet kan rulla i gång.

Vi tror på integration i vardagen och därför vill vi att nya trelleborgare ska placeras bland gamla trelleborgare. Det gäller både boende och skolgång. Svenska lär man sig bäst från en svensk skolkamrat eller granne.