Kultur & Fritid

För ett riktigt bra utbud på fritidsaktiviteter

Att det finns roliga, utmanande och utvecklande saker att engagera sig i är en viktig del av det som skapar ett inbjudande kommun och ett bra samhälle. Oavsett om du vill spela fotboll, lära dig spela piano eller ta ett glas vin på en bar ska möjligheterna för det finnas. De senaste åren har vissa stora satsningar inom idrotten och gjorts, samtidigt har man dragit ned på flera andra håll inom fritidsaktiviteter och inte utvecklat kulturen som vi hade velat.

Idag skriker kulturen efter bättre möjligheter att visa upp och utöva sina intressen och presentera sina föreställningar. Det behövs ett tydligt ställe där kulturen kan samlas. Kulturskolan är uppskattad av många ungdomar. Hundratals unga deltar i de olika programmen och lär sig spela instrument, deltar i körer eller andra aktiviteter. Samtidigt står ytterligare hundratals i kö och lokalerna är överfulla.
Vi vill se att man gör en kraftsamling där kulturskolan byggs ut med fler lokaler för att hantera båda dessa befintliga problemen.

Idrott och sport engagerar många ungdomar och är ett bra ställe att både få motion på men också att finna en gemenskap och växa som människa. I samband med pandemin har dock många föreningar upplevt ett tapp av intresse och aktiva. Här behöver vi också bidra på de sätten som vi kan för att återigen få föreningarna på benen.

I kommunen har vi också flera föreningar som presterar på otrolig nivå och bidrar till samhället, näringslivet och sätter Trelleborg på kartan. Detta ska vi vara stolta över och visa upp!

Studieförbunden har också en mycket viktig funktion i samhället och bedriver bland annat studiecirklar som engagerar många. Det nuvarande styret M+KD+SD tog helt bort samtliga bidrag till dessa verksamheter vilket totalt har slagit undan benen på många föreningar. Vi liberaler tycker att dessa förbund bidrar till samhället och vill därför återställa bidragen.

Liberalerna vill:

• Verka för att etablera en permanent teaterscen för kulturen att samlas kring
  • Återställa stödet till studieförbunden
  • Expandera Kulturskolan
  • Utöka samarbetet med de lokala föreningarna