En värdigare omsorg

För en välfungerande omsorg

När folk blir äldre ökar behovet av stöd från samhället. Det handlar om bostäder som är bättre anpassade, hjälp med dagliga göromål och en meningsfull fritid. Liberalerna vill att det satsas på de äldre – det skall kännas tryggt och säkert att bli äldre i Trelleborgs kommun.

Trelleborgs kommun har många duktiga medarbetare inom äldreomsorgen, men Liberalerna vill hjälpa till att lyfta kvaliteten. Det måste vara de äldres behov och önskemål som sätter ribban. En aktiv dialog mellan brukare och anhöriga måste vara utgångspunkten för den kommunala verksamheten.

När orken tryter ska det finnas goda äldreboenden för vård och omsorg med välutbildad, engagerad personal. Alla medborgare har olika behov och önskemål. Därför behövs det många olika lösningar på hur välfärden skall bedrivas. Kommunal regi, personaldriven verksamhet eller privat verksamhet – alla former kompletterar varandra.

Kommunen ska vara tillgänglig för alla. Det är lika viktigt när det gäller skolgången som när det gäller att ta del av roliga evenemang och kunna utföra vardagssysslor. LSS är en av de viktigaste reformerna och vi behöver fortsätta verka för att förbättra vardagen för de som behöver det som mest.

Vi vill hitta kreativa lösningar så att hemtjänstpersonalen ska kunna få mer tid för varje brukare. En lösning är att låta ett centralt kommunalt tvätteri ta hand om brukarens tvätt. Då får personalen tid över för sitt egentliga uppdrag nämligen att bry sig om och erbjuda en hand till de som behöver den.

Vi tror också att detta projekt kan bidra inom andra områden, tvätteriet kan exempelvis skapa ett instegsjobb åt de som står långt ifrån arbetsmarknaden och spara pengar som återigen kan investeras i omsorgen. Mer om detta kan du läsa under fliken arbetsmarknad.

Liberalerna vill:

• Valfrihet inom äldreomsorgen
  • Mer tid för varje brukare
  • Fler seniorboenden
  • Mer kompetensutveckling för personalen
  • Säkerställa LSS fortsatta utveckling
  • Bidra till en meningsfull vardag för de i behov av stöd