Trafik, ringväg och parkering

För en mer genomtänkt trafiksituation med bra parkeringsmöjligheter

Ringväg
Trelleborg växer snabbt och hur vi hanterar trafiken och relaterade områden till den kommer att påverka hela kommunen.
Idag har vi en orimlig trafiksituation i Trelleborgs stad. Nästan samtlig trafik leds rakt igenom staden och skapar köer, försämrad stadsmiljö och stor frustration. Det skär dessutom av staden ifrån kusten. I samband med de satsningar som görs med kuststaden vill vi ta ytterligare nödvändiga steg för att göra centrum så attraktivt som möjligt, men också för att ge tillbaka kusten och havet till Trelleborgarna. Samtliga Trelleborgare ska enkelt kunna ha tillgång till den vackra kusten.
Därför vill vi se till att ringvägen blir av och avlastar trafiken genom Trelleborg. Den trafik som inte har målpunkt i Trelleborg ska ledas runt staden istället.

Fler parkeringsplatser
Bra parkeringsplatser är viktigt för ett aktivt centrum. Näringsliv och föreningar behöver bra parkeringsmöjligheter för att kunna skapa en bra tillgänglighet för alla. I rask takt har många parkeringsmöjligheter i Trelleborg byggts bort, sålts eller kostnadsbelagts. Detta tycker vi är fel.
Vi vill se en återgång till avgiftsfri parkering samt att kommunen skapar fler parkeringsplatser.

Datumparkeringen
Liberalerna ser gärna att dagens datumparkering slopas. Regeln är svår att förstå och kan med fördel ersättas med andra typer av reglering.

Cykelvägar
Trelleborg har en otroligt vacker natur som bjuder in för olika kategorier av turister att vilja besöka. Cykelturismen blir för många ett kul sätt att kombinera friluftsliv med att få upptäcka en riktigt vacker natur tillsammans med familj eller vänner. Cykeln fortsätter också att vara ett viktigt och nyttigt redskap även i vardagen för många som använder den för att ta sig till och från jobb, skola eller närmaste kollektivtrafikstopp. Vi vill att kommunen ska fortsätta främja cyklandet genom bättre cykelvägar och ”servicestationer” med exempelvis cykelpumpar på fler platser.

Laddningsmöjligheter
Fler och fler kör laddningsbara fordon. Vi behöver från kommunens håll förenkla möjligheterna att sätta upp laddstolpar och bistå på de sätt vi kan.

P-norm
När byggbolag bygger nya lägenheter är det generellt sett så att byggbolagen också behöver planera för att de som flyttar in ska ha någonstans att parkera sina fordon. Detta ansvar har nuvarande styret helt tagit bort, vilket betyder att nybyggen inte behöver ha en enda parkeringsplats trots många nya lägenheter och boende. Detta tycker vi också är helt fel. Parkeringsproblem bidrar till det trafikkaos som vi ser idag.
Vi vill återgå till en P-norm med ett minumumantal av parkeringsplatser per boende, när man planerar för att bygga nya lägenhetshus.

Liberalerna vill:

• Bygga ringvägen
  • Skapa fler parkeringsplatser
  • Införa gratis parkering
  • Slopa datumparkering
  • Främja cyklandet
  • Skapa fler laddningsmöjligheter
  • Återinföra P-norm

Tycker du som vi eller vill vara med och påverka vår politik?
Hör av dig till oss med förslag eller gå med oss direkt!

Mer information kring det hittar du här Bli medlem